Nordkapp
ENDURO 605 RS

Het Noorse Nordkapp bouwt al sinds 1966 snelvarende motorboten, in eerste instantie vooral voor de eigen markt. De goede kwaliteit bleef internationaal niet onopgemerkt en sindsdien wonnen de Nordkapp’s veel prestigieuze prijzen. Epco Ongering testte de Enduro 605 RS.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

De laatste jaren vertrekt een deel van de 2000 boten per jaar tellende Nordkapp productie naar het buitenland. Van der Sanden Watersport is de importeur voor de Benelux. Nordkapp heeft vier verschillende lijnen, Avant (bow riders), Enduro (consoleboten), Noblesse Daycruisers en de R-line met aluminium romp.

In 2014 werd de Nordkapp 605 Enduro verkozen tot Europees motorjacht van het jaar. Sinds die tijd zie je steeds meer Nordkapp’s op de Europese wateren. De geteste Enduro 605 RS is een speciale consolebootversie met onder andere een sportstuur, bekleding met oranje stiksels en zwart gepoedercoate relingen. Dat geeft de boot een stoer ‘4 x 4 uiterlijk’.

Van een afstand lijkt de slanke Nordkapp Enduro op een gewone consoleboot, maar de details verraden de kwaliteit. Overal zie je slimmigheden die het leven van de gebruiker aangenamer maken. Soms zijn dat kleine dingen zoals vakjes

voor fenderlijnen en landvasten, opstap via de boeg met kussen dat je makkelijk opklapt of de in de zijkant verwerkte fenderkorven. Andere piepkleine bewijzen van de doordachtheid zie je in het netje waarin je het dashboard displaykapje kunt opbergen en alle fenderhaakjes op exact de goede plek.

Bovenal merk je dat de boten professioneel en met veel ervaring zijn geproduceerd. Het polyesterwerk is subliem. De romp is volglas handlay-up gelamineerd, maar de vloer en luiken zijn van een sandwich laminaat met schuimkern. De afwerking is zoals hoort bij een Scandinavisch topproduct. Op de twee stoelen achter de grote voorruit zit of sta je als een vorst op een comfortabele en verstelbare flip up fauteuil. Voor een boot van zes meter is dat werkelijk uniek. De groene ruit beschermt uitstekend tegen wind en water en kleurt het leven nog net iets vrolijker.

En je vindt bij het dashboard tal van opbergmogelijkheden voor alle denkbare spulletjes. Er is bij de bijrijder zelfs een enorme koellade.

Het zonnedek voorop is ruim twee meter lang, maar je kunt hier ook met vier man zitten borrelen. In dat geval berg je de opvulstukken gewoon onder de console op. Verder is er onder alle banken opbergruimte en vind je onder de voor-opstap een plek voor het anker. Helemaal achterin is een lekkere bank voor twee personen en is een doorstap naar de spiegel. Hier vind je de skipaal en hangt een buitenboordmotor tot 150pk. De importeur prefereert voor dit model de Evinrude 115pk tweetakt of de viertakt Honda 100 pk.

Wij testten de boot met de moderne tweetakt Evinrude 115pk E-tec, die even zuinig als de moderne viertakts is maar door het gunstiger koppel beter accelereert. Het is een high output motor, eigenlijk een geknepen 140pk driecilinder, qua gewicht vergelijkbaar met 140pk viertaktmotoren. Mooi van deze Evinrude is dat deze is uitgevoerd met dynamic power-steering en dat de stuurcilinder onder de motorkap is verwerkt. Ook heeft de 115pk trim assist, waardoor je automatisch in de optimale positie door het water gaat.

De Nordkapp vaart zoals deze er uit ziet: stoer, snel en soepel. Je zit heerlijk en krijgt het gevoel dat de omstandigheden eigenlijk niet ruig genoeg kunnen zijn. Vlak water of golven, de Enduro lacht er om en snijdt er als een scheermes doorheen. De topsnelheid met de 115pk

tweetakt ligt op ruim 70 km/u. In onrustig water klapt de boot niet, maar springt dankzij het goede onderwaterschip soepel op en veert zachtjes terug in de golven, precies zoals het hoort.

De prijs van de Nordkapp Enduro 605 RS begint bij €27.867, maar dat is zonder motor. Met de Evinrude 115 pk kom je in totaal uit op iets onder de €50.000. Dat is een prima prijs voor een sterk gebouwde, comfortabele en snelle trailerbare boot.


Cijfer 8,5


Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ***

image

VAARPLEZIER

Varend door Nederland kom je regelmatig grote schepen tegen. Van vracht-tot zelfs cruiseschepen, zoals regelmatig op het IJ in Amsterdam. In deze aflevering van Vaarplezier behandelt Arjen Bergijk de belangrijkste regels op het water.


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Net als met vrachtwagens op de weg, hebben schepen een zogenaamde dode hoek. Als pleziervaarder dien je dus extra alert te zijn als een groot schip in hetzelfde vaarwater zit.

Allereerst door zoveel mogelijk stuurboordwal te blijven varen. Op het IJ is dit zelfs verplicht. Varend langs de stuurboordwal heb je voorrang op alle schepen die hier niet varen. Een uitzondering vormen de veerponten. Die moet je voorrang geven. Aan de boordlichten kun je zien of een pont aan wal ligt of op punt staat los te gooien. Bij een kruispunt van drukke vaarwegen met veel scheepvaartverkeer is het belangrijk om de betonning in de gaten te houden.


image
Vragen? Stuur ze naar info@watersportmagazine.nl

BLIJF UIT DE DODE HOEK


Vermijd dat je te dicht voor (grote) schepen uit vaart in verband met de dode hoek vanuit de stuurhut. De dode hoek is een ruimte voor het schip die de schipper niet kan zien. De dode hoekafstand kan soms wel 350 meter lang zijn. Als je binnen deze afstand voor een schip vaart kan de schipper je niet zien. Blijf dus uit de dode hoek!

Hoe kun je uit de dode hoek van een schip blijven? Dit is een vuistregel: als je de stuurhut van een vrachtschip niet kunt zien, dan ziet de schipper jou ook niet. Kijk regelmatig achterom en zorg dat je goed zicht rondom hebt als je achter het roer staat. Dit laatste staat in artikel 1.09, punt 3 van het BPR. De beschreven situatie geldt op binnenwater; op zee is de dode hoek van beroepsschepen veel groter.


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.
image

Hoe oud moet je zijn om een boot te mogen besturen?


De standaardleeftijd in Nederland voor het besturen van een boot is 16 jaar. Daarop zijn 3 uitzonderingen, namelijk:

Geen minimumleeftijd: kleine zeilboot (tot 7 meter) of een roeiboot

Voor een kleine zeilboot, die niet langer is dan 7 meter of voor een roeiboot (ongeacht de lengte) geldt geen minimumleeftijdseis. Ook een jong kind mag dus in een klein zeilbootje zeilen en zelf de boot besturen. Uiteraard moet de kleine zeiler dan wel de ter plekke geldende regels kennen en het is verstandig dat er een volwassenen in een (motor)boot in de buurt is om te kunnen ingrijpen.

Voor een kleine motorboot die niet sneller kan varen dan 13 km/u per uur, geldt dat de bestuurder minimaal 12 moet zijn. Let goed op het woordje ‘kan’, want het gaat er niet om hoe hard de boot daadwerkelijk vaart, maar hoe snel hij kán varen.

Snelle motorboot

Wil je een snelle motorboot besturen, dan moet je minimaal 18 jaar zijn. Ook hier geldt: dat is niet alleen de minimumleeftijd voor de schipper, maar ook voor degene die daadwerkelijk aan het roer staat. Even je zoon laten sturen is dus niet toegestaan van de wet. De term ‘snelle motorboot’ staat hier voor de wettelijke definitie: een motorboot die sneller KAN dan 20 km/u per uur. En daar heb je dus automatisch ook een Klein Vaarbewijs voor nodig. En let er meteen op dat je reddingsvesten voor alle opvarenden en een brandblusser aan boord hebt.


image