MAX BLOM

"HET IS VIJF VOOR TWAALF
VOOR DE WEDSTRIJD ZEILSPORT''



‘’Het is vijf voor twaalf voor de (wedstrijd)zeilsport,’’ waarschuwt Max Blom, Wassenaarse ondernemer en voorzitter van de Koninklijke Watersportvereniging De Kaag.

Door Eric van Staten


Max Blom maakt zich al langere tijd ernstige zorgen over de neergang van de zeilsport en vaak richtte hij de afgelopen jaren zijn pijlen op het Watersportverbond dat in zijn ogen op allerlei fronten tekort schoot.

Hij verweet het Verbond onder meer een gebrek aan structuur en dienstverlening richting het wedstrijdzeilen, dit naast het gebrek aan inspraak voor de zeilers en klassenorganisaties, terwijl die direct of indirect voor het grootste deel van de inkomsten zorgen.

Het was in het najaar van 2015 zelfs reden dat een aantal zeilers onder leiding van Blom besloten om een autonome zeilbond op te richten.

‘’We hebben jarenlang tegenover elkaar gestaan en was ik het praten een beetje moe. Natuurlijk wist iedereen dat twee Bonden niet de oplossing is, maar het heeft uiteindelijk wel de boel opgeschud.’’

“Mensen willen tegenwoordig alles snel doen, alles moet kort. Een weekendje wedstrijdzeilen is al lang, laat staan dat men meedoet aan een zeilweek“
"De instroom van jeugd is wel een zorg en dan met name het behoud van jongeren voor de zeilsport.Velen haken af als ze gaan studeren"

Max Blom is blij dat het Watersportverbond nu de deur voor hem heeft opengezet en dat hij leiding mag geven aan het Platform Zeilen.

De tijd van modder gooien is voorbij. Geen woorden, maar daden nu.

‘’Het eerste dat moet veranderen is de stemming, de mind-set waarop het Watersportverbond naar haar klanten kijkt en de klanten naar het Verbond. Binnen onze toch kleine sport moeten we vooral op een positieve manier met elkaar omgaan en onze doelen zien te bereiken.’’

Zwaar weer

Er is veel energie nodig om het tij te keren. De zeilsport en met name de wedstrijdzeilsport zit in zwaar weer. Organisatoren van evenementen, waaronder wat vroeger de grote zeilweken waren, kampen met een enorme terugloop in het aantal deelnemers.

“Mensen willen tegenwoordig alles snel doen, alles moet kort. Een weekendje wedstrijdzeilen is al lang, laat staan dat men meedoet aan een zeilweek.

Ook het gesleep met boten behoort een beetje tot het verleden, daar heeft men geen zin meer in.

Wat je wel ziet is dat het zeilen op de doordeweekse avonden bij verenigingen een enorme vlucht neemt. Het is vooral belangrijk dat je het zeilen voor iedereen gemakkelijk en laagdrempelig maakt.

We moeten ook voor de landelijke evenementen zoeken naar een eigentijdse modus, het moet sneller, actiever en bereikbaarder.’’

Wat Blom betreft is op alle fronten haast geboden. ‘’Er staan komende jaren twee WK’s op het programma, we kampen al jarenlang met een tekort aan trainers en coaches en de communicatie rondom de zeilsport laat te wensen over. We verkopen onze sport gewoon slecht.’’

Binnen het Watersportverbond is Max Blom verantwoordelijk voor de recreatie - en breedtesport en de jeugd waar hij als oprichter van het Platform Jeugdzeilen al veel ervaring mee heeft.

Dit Jeugd Platform zal integraal deel van het Platform zeilen gaan uitmaken. Topzeilen blijft onder Team NL vallen. ‘’We zullen wel met elkaar communiceren aangaande de kweekvijver met instroom van nieuw en jeugdig talent.’’

De instroom van jeugd is wel een zorg en dan met name het behoud van jongeren voor de zeilsport.

Velen haken af als ze gaan studeren. Een belangrijke rol is wat Blom betreft weggelegd voor de zeilscholen. ‘’Het zou mooi zijn als we in samenwerking een weg weten te vinden naar de zeilsport en dus daarmee ook de verenigingen.’’

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Met veel enthousiasme is Max aan zijn rol binnen het Platform Zeilen bij het Watersportverbond begonnen. Hoe de samenwerking zal verlopen, zal de tijd leren. ‘’Ik ga er met een open vizier in en met mijn ervaring dingen doen die goed zijn voor de zeilsport. Natuurlijk blijf ik ook zelf lekker zeilen. Ik kijk al uit naar het WK Masters in de Finnklasse dat in Zeeland gehouden zal worden. Mijn passie voor het zeilen is de drijfveer voor alle dingen waar ik nu mee bezig ben.’’


Practice what you preach!

image

Ad Noorlander

ZEILSPORT
LEIDRAAD IN
SCHILDERKUNST

Ad Noorlander is gek van zeilen en zijn andere passie is schilderen. Op het water doet hij inspiratie op voor zijn kleurrijke schilderijen waarin de zeilsport de hoofdrol speelt.


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.
''Je moet als nautisch schilder weten hoe een boot in het water ligt, wat de juiste stand van de zeilen is...''

Na een loopbaan in de tijdschriftenwereld als art-director heeft Ad zich vol overgave gestort op waar hij het liefste mee bezig is: zeilen met zijn kajuitboot en schilderen in de periode als er niet gezeild wordt.

''In de zomermaanden zit ik veel op het water. En als de boot in de winterstalling ligt ben ik in mijn atelier in Amersfoort te vinden. Ik schilder op een impressionistische manier. Dat wil zeggen dat ik details eigenlijk niet belangrijk vind. Het totaalbeeld wordt ingevuld door degene die naar mijn werk kijkt. Dat maakt een schilderij interessant.''


Belangrijk thema

''De zeilsport is een belangrijk thema voor mij. Ik zeil zelf al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw. En ik heb met mijn boot aan allerlei evenementen meegedaan, zoals de 24 Uurs zeilrace. Tijdens zo'n wedstrijd, maar ook als ik gewoon aan het zeilen ben, kom je allerlei situaties tegen die mij ontzettend inspireren. Zoals het vaak bijzondere licht op het water. Ieder moment van de dag is anders. En in een schilderij is het de uitdaging om zo'n specifiek moment vast te leggen."

Dat vast leggen doet Ad tijdens het zeilen door middel van een stel snelle schetsen of met zijn foto-camera. ''Al het materiaal dat ik verzamel neem ik mee naar mijn atelier. Daar bepaal ik eerst de kleur van het nieuwe werk. Dat is belangrijk voor de sfeer. Als dat staat begin ik met het opzetten van de verf. Dat doe ik met een paletmes. Slechts voor de ondergrond gebruik ik een kwast. De dikte van de verf, zorgt voor de pittigheid en uitstraling. De kracht van

het doek. In de laatste fase moet je ook doorgaan. Gemiddeld ben ik een volle week met een schilderij bezig.''

Dat hij zelf zeilt en veel ervaring heeft, ziet Ad als een groot voordeel. ''Allereerst omdat het een grote inspiratiebron is. Alles wat ik beleef kan ik vertalen naar het doek. Ik zie weleens werken van andere schilders die af en toe boten schilderen, maar bij wie de zeilkennis ontbreekt en dat zie je ook terug. Je moet als nautisch schilder weten hoe een boot in het water ligt, wat de juiste stand van de zeilen is..''

Noorlanders werk kenmerkt zich door snelheid, beweging en lef en dat onderstreept hij met een vlotte verftoets die ruw en dik op het doek gezet wordt. Hij gebruikt daarbij steeds enkele elementaire kleuren die naast elkaar op het doek geplaatst worden en van afstand hun werk doen. Daar ontpopt zich een onlosmakelijk spectrum aan kleuren die de essentie van licht weergeven. Zelf zeilt Ad met een scherp jacht. Als schilder heeft hij geen directe voorkeur. ''Ik schilder veel kajuitjachten, maar een mooie platbodem mag ik ook graag doen.''
Trots is Noorlander dat zijn werken (vanaf prijs 2000 euro) inmiddels op veel plaatsen hangen. Naast zijn vrije werk, schildert hij in opdracht. In de zeilloze wintermaanden produceert hij zo'n tien doeken. Om te voorkomen dat zijn huis of atelier vol komt te hangen, probeert hij via onder meer exposities zijn werk aan de man te brengen. Moeite om afscheid te nemen van een

schilderij waarin hij zijn ziel en zaligheid heeft gelegd, heeft Ad niet. ''Niets leuker dan om te zien dat iemand anders blij is met wat ik heb gemaakt.''



Het Watersport Magazine is gratis
Klik op het logo om je aan te melden

image
image
image