Veel veranderingen op beursvloer

BOOT DUSSELDORF
op de helling

Wie jaarlijks Boot Düsseldorf bezoekt en blindelings zijn weg weet te vinden, zal de komende editie waarschijnlijk toch weer de plattegrond nodig hebben. Met de ingebruikname van hal 1 aan de zuidzijde van de Messe, heeft de organisatie de beursvloer compleet op de helling gegooid.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

“Met de planning van de bezetting van de nieuwe hal 1, hebben we over de gehele vormgeving en indeling van de verschillende aanbodsegmenten van Boot Düsseldorf nagedacht. Het welbevinden van onze exposanten en de service voor onze bezoekers stonden hierbij duidelijk centraal,” verklaart Boot-projectleider Petros Michelidakis.

Motorjachten

Hal 1 belichaamt de meest moderne beursarchitectuur in optima forma. Met het heldere en lichte karakter biedt de hal de exposanten uitstekende presentatiemogelijkheden. Tijdens Boot Dusseldorf wordt hal 1 de thuishaven van middelgrote motorjachten van 30 tot 60 ft. (10 tot 20 meter) met een binnenboordmotor. In deze hal vindt men onder meer grote serieproducenten zoals Jeanneau, Bénéteau, Bavaria, Sealine en Greenline. Maar ook de populaire, gemoedelijke Nederlandse staaljachten, waaronder de traditionele werf Linssen zullen hier hun intrek nemen.

In een rondgang over de beurs volgt hal 3. Hier speelt de funfactor en het aanbod voor starters een grote rol. Onder het motto ‘start boating’ is er competent advies voor ieder, die voor het eerst een boot wil besturen. In hal 4 presenteren sportbotenproducenten met motorboten van meer dan 10 meter lengte hun innovaties en noviteiten, ook in het segment ‘tow boats’.


Superboats in hal 5

Hal 5 van boot Düsseldorf is aan het groeiende segment van luxetenders, chase boats en shadow boats gewijd. Onder het begrip ‘superboats’ is hier alles wat luxueus, snel, innovatief en elegant is bijeengebracht. Exclusieve merken als Sacs, Wally, Frauscher, DeAntonio, Boesch, Fjord, Windy en Anvera zullen hun noviteiten in dit segment presenteren. Een ‘chase boat’ of ‘shadow boat’ is een stuk groter en luxueuzer dan een normale tender en begeleidt een superjacht op haar reis of doet dienst als exclusieve boot voor tochten.

Hal 6 blijft onveranderd het pronkstuk van het luxesegment. Alle belangrijke namen binnen de superjachtbranche zijn hier aan boord en tonen hun sierlijke beauty’s. Ook bezoekers die hun ligplaats vervolgens in een exclusieve superjacht-jachthaven zoals Venetië of Porto Novi in Montenegro willen boeken, kunnen dit direct ter plaatse op de galerie in hal 6 doen. Hal 7a completeert het luxesegment van boot met de Super Yacht Show.

Na een uitstapje in de luxewerelden in de hallen 6, 6.1 en 7a, kan de bezoeker in hal 7 ontspannen en genieten van maritieme kunst.


Het gaat verder met een bezoek aan de ‘Beach World’ in hal 8a. Hier ontmoeten watersportfans elkaar om te surfen, kiten en suppen met de sterren en aanstormende talenten uit de internationale scene. Hier kunnen de trendsporters naar hartenlust shoppen. In het zuiden van de hal ligt het activiteitenbassin en in het noorden de staande golf.

De noviteiten binnen het segment van de vaste opblaasbare boten, in de scene beter bekend als ribs (inflatable rigid boats), en de kleinere dinghy’s (bijboten), zullen door de exposanten in hal 9 worden gepresenteerd. Toebehoren, binnenboordmotoren en uitrusting vormen het hart van de hallen 9 en 10 en een deel van hal 11.


Duiksport

Als op 18 januari 2020 de deuren van Boot Düsseldorf opengaan, start in de hallen 11 en 12 tegelijkertijd ook de grootste duiksporttentoonstelling ter wereld. En met ruim meer dan 400 exposanten zal hier een unieke concentratie producten en diensten van de branche worden getoond. Hier is alles te vinden, wat het hart van een duiker begeert.


‘Travel World’

Thematisch passend sluiten de watertoerismehallen 13 en 14 met de ‘Travel World’ goed op de duikhallen aan. Charteragenten, jachthavens, house boat-aanbieders, maar ook hotels, cruise-ondernemingen en watersportregio’s zorgen ervoor dat de bezoekers naar hun volgende vakantie aan of op het water verlangen.


Drie hallen zeilen

Vanaf Boot 2020 zijn er in Düsseldorf drie hallen aan het zeilen gewijd. De grote namen als Hanse, Bavaria, Hallberg Rassy maar ook Oyster en Nautors Swan zijn aanwezig

Over Boot Düsseldorf

Boot Düsseldorf is met bijna 250.000 bezoekers ’s werelds grootste boten- en watersportbeurs en het indoor-trefpunt van de gehele branche. Rond de 2.000 exposanten tonen van 18 tot en met 26 januari 2020 hun interessante noviteiten, bijzondere doorontwikkelingen en maritieme uitrustingen.



eTickets voor Boot Düsseldorf zijn online verkrijgbaar door op onderstaande link te klikken. Met het entreebewijs kunt u gratis gebruik maken van het openbaar vervoer in de regio Rhein -Ruhr (VRR-2e klas, treinen zonder toeslag.




Door aanscherpen acceptatie-eisen

TUSSEN WAL EN SCHIP BIJ
AFSLUITEN VERZEKERING


Steeds vaker blijken bootbezitters onverzekerd rond te varen, omdat ze bij verzekeringsmaatschappijen letterlijk tussen de wal en het schip vallen. De acceptatie-eisen van verzekeraars worden telkens aangescherpt, waardoor iets afwijkende boottypes zoals snelvarende boten, niet meer verzekerd kunnen worden.

''Het is niet meer vanzelfsprekend dat je een tussenpersoon belt en zegt: mijn boot moet even in dekking worden genomen.''

Wie van plan is een nieuwe boot te kopen, doet er verstandig aan eerst even met zijn verzekeraar te bellen om te vragen of die sowieso bereid is om de boot te verzekeren. Dit blijkt in de praktijk lang niet altijd het geval. Vroeger waren er in Nederland wel vijftien verschillende verzekeraars die bootverzekeringen in het pakket hadden. Het afsluiten was vaak zo geregeld.

Crisis

Maar tijden zijn veranderd. Het aantal verzekeraars dat nog watersport doet is op een paar vingers te tellen. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Voor de crisis in 2008 verdienden maatschappijen veel geld met financieringen voor boten en verzekeringspolissen. Zo kon je als je bijvoorbeeld een Bavaria zeilboot wilde kopen, die voor de volle 100 procent financieren. Niet vreemd dat de boten als warme broodjes over de toonbank gingen. Tot de crisis aanbrak en eigenaren met hun volledig gefinancierde boten flink in de problemen kwamen.

Alle reden voor de overheid om consumenten tegen zichzelf te gaan beschermen en de financiering voor pleziervaartuigen te begrenzen tot maximaal 100.000 euro. Dit betekende een flinke aderlating voor de financierings/verzekeringsbranche die niet alleen hun omzet zagen dalen, maar ook hun werkkapitaal. Daarnaast blijkt inmiddels een belangrijk midden-segment: schepen tussen de 150.000 en 500.000 euro, te zijn verdwenen. Dit komt door het marktsegment en de nasleep van de economische crisis. Voor verzekeraars was dit een lucratieve markt.

Niet vanzelfsprekend

Al met al redenen genoeg voor de nog bestaande watersportverzekeraars om de zogenaamde acceptatie richtlijnen te verscherpen. ''Het is niet meer vanzelfsprekend dat je een tussenpersoon belt en zegt mijn boot moet even in dekking worden genomen. Verzekeraars worden steeds terughoudender,'' vertelt Jacco Kuiper, directeur van Kuiper Verzekeringen.


Heb je een doorsnee boot dan zul je via internet nog wel een verzekering kunnen afsluiten. Een ander verhaal wordt het als een boot niet doorsnee is. ''Als je een houseboat koopt, wat echt op dit moment een hype is, zal de verzekeraar zich eerst afvragen of hier wel sprake is van een schip. Hetzelfde geldt voor een RIB waarmee je het strand op kunt rijden. Is dit geen voertuig? Willen en kunnen wij dit wel verzekeren? Een tender met een 450 PK motor aan de spiegel. Hetzelfde verhaal. Als branche moeten wij de consument veel bedachtzamer maken van het probleem: verzekeren. Een consument kan lastiger een boot verzekeren als die buiten de standaard acceptatie valt.

Het is daarom belangrijk dat een consument al tijdens het oriëntatieproces voor een nieuwe boot contact opneemt met de verzekeraar.''

Volgens Kuiper is er ook een rol voor de verzekeraars weggelegd. ''Een verzekeraar kijkt uitsluitend naar het te verzekeren object, de boot dus, terwijl het veel belangrijker is wie achter het roer staat. Dat is vaak degene die de schade veroorzaakt.''

Dat het aantal onverzekerde bootbezitters groeit, dat weet Kuiper zeker. Om hoeveel procent het gaat, durft hij niet aan te geven. Schattingen spreken over 30 tot 40 procent.


“Dank voor uw hulp meneer, erg gewaardeerd, maar u moet een aap niet willen leren klimmen hoor!''

Hulp…

We kennen het allemaal, als we op onze ligplaats aankomen is het vaak fijn als iemand even ‘een lijntje’ aanpakt of aangeeft, zeker als we aan hoger wal moeten aanmeren of met dikke wind een box in moeten varen, maar soms…

Column Evert Stel

Wij varen altijd, weer of geen weer! Moet ook wel, want een vaarwens uitstellen van iemand die nog maar kort te leven heeft, kan gewoonweg niet. De Meander V heeft als voormalig loods tender geen enkel probleem met slechte weersomstandigheden, maar zij blijft bij het manoeuvreren een windgevoelige ‘waaibak’. Ze gaat maar een meter diep en boven water staat er zo’n slordige 65 m2 lateraal oppervlak op en dat is evenveel als een 45 voet zeiljacht onder vol tuig! Kracht is dan ook alles om het schip in bedwang te houden en met de twee Volvo Penta motoren van elk 500 pk samen en een 40 pk boegschroef kan ik haar parkeren op een postzegel, ook bij stormweer!

Omdat we dagelijks met verschillende bemanningen varen, heb ik voor de uniformiteit van het aanmeren alle meertrossen op lengte gemaakt met aan de scheepskant een oog. De vrijwilligers hoeven dan alleen maar de oogsplits aan de bootshaak te haken en om de bolders te gooien nadat ik het schip keurig dwars heb ingeparkeerd tussen twee jachten in. Veel ruimte om heen en weer te manoeuvreren is er ook niet, want we liggen redelijk dicht op elkaar. Daarnaast hebben we de handicap dat het in Monnickendam zeer ondiep is en door het schroefwater wordt het water snel wild, wat alles nog eens bemoeilijkt. Zoals ik al zei, kracht is alles en het lukt me vrijwel moeiteloos om het schip altijd tegen de kant te drukken, al wordt daar soms aan getwijfeld.

We komen terug van een reisje en zoeken aan de kanaalkade onze ligplaats weer op. Het waait een dikke zes en we moeten aan hoger wal voor de kade komen. Wij hanteren de volgorde dat we altijd eerst het korte achtertrosje om de bolder leggen, omdat het gemakkelijk met de hand van de kade te pakken is, waarna we het voorschip bijdraaien en met een lange bootshaak de voortros vanaf het hoge voordek van de kade vissen en om de voorbolder leggen. Er staat een meneer in een rode broek op de kade onze manoeuvre gade te slaan en hij geeft aan te willen helpen door met onze voortros in de hand klaar te staan. Hij kijkt verbaasd als Inge naar achteren loopt om eerst het achtertrosje te beleggen en roept; “Mevrouw… mevrouw… hiero…hiero… u kunt hem zo aanpakken!” maar Inge haast zich naar het achterdek, want ik heb het schip nu achter tegen de wal. Als het oog van de achtertros eromheen ligt, heb ik het schip volledig in mijn macht en draai beheerst met de sterke proportioneel aangedreven boegschroef het hoge schip tegen de harde wind in voor de kade. Inge haakt de voortros - die de meneer in de rode broek aanreikt om de bootshaak - en legt hem om de bolder, waarop de man hautain tegen haar zegt; “Zo…nu moet ie het ook nog eens leren zonder die boegschroef!” Mijn intercom staat aan en ik hoor alles, dus antwoord ik via de buitenspeaker: “Dank voor uw hulp meneer, erg gewaardeerd, maar u moet een aap niet willen leren klimmen hoor!” Hij draait subiet om en loopt weg, zonder achterom te kijken en me een blik waardig te gunnen...

Zet maaien wel zoden aan de dijk?

VERSTRIKT IN DE WATERPLANTEN

Verhalen van bootbezitters die letterlijk verstrikt zijn geraakt in de waterplanten hoor je steeds vaker. Door de verbeterde waterkwaliteit en hoge temperatuur gedijen de planten op steeds meer plekken. Om de groei tegen te gaan wordt gemaaid, maar of dit echt zoden aan de dijk zet?





''Onder ideale omstandigheden groeien de waterplanten enkele centimeters per dag. Er is bijna niet tegen te maaien,'' vertelt een medewerker van een gespecialiseerd bedrijf. ''Het komt regelmatig voor dat ik de ene week een gebied heb gemaaid en dat een week later de planten weer tot het wateroppervlakte zijn gegroeid.''

Onbestuurbaar

De overlast door waterplanten kan tijdens het varen tot onveilige situaties leiden. Als er waterplanten om de schroef gedraaid zitten, kan de stuwkracht afnemen. Schade ontstaan aan schroef en schroefas, of de motor raakt oververhit. Verder kan je boot onbestuurbaar worden als er veel waterplanten om je roer blijven hangen. De waterplanten zijn erg stug en zelfs door flink gas te geven krijg je ze niet uit je schroef. Erger nog, hierdoor kan juist nog meer schade berokkend worden.

Merk je dat er waterplanten om de schroef of het roerblad zitten, probeer zachtjes achteruit en dan weer vooruit te slaan. Pas op dat je niet teveel gas geeft. Dit kun je een paar keer herhalen. Ga er niet te lang mee door, de motor kan te warm worden. Ga niet zomaar zelf het water in om de waterplanten uit de schroef te verwijderen. Je kunt verstrikt raken in de waterplanten. Mocht je dit toch willen doen, doe dit niet als je alleen aan boord bent. En zorg dat de motor uit is. Als je er zelf niet meer uit komt, dan is hulp inroepen de enige optie. Zorg dat je de KNRM-Helpt App hebt geïnstalleerd om snel hulp te krijgen.

Touwsnijder

Als je vaak in gebieden met waterplanten vaart, kan je overwegen een schroefas-touwsnijder (weed cutter) te installeren.

Voorkomen dat je in waterplanten verstrikt raakt is uiteraard het beste, maar bijna niet te voorkomen als je door Nederland vaart. Via de app Waterplantmelder kun je zien en zelf melden waar veel waterplanten zijn en die gebieden proberen te omzeilen. Vaarwegbeheerders houden vaargeulen en haveningangen zoveel mogelijk vrij van waterplanten.

Dat het maaien vooral een noodmaatregel is, maar geen structurele oplossing voor de waterplantenproblematiek, dat mag duidelijk zijn. Volgens deskundigen is maaien een relatief kostbare symptoombestrijding die de groei van planten zelfs bevordert.


.

Gelukkig wordt er door allerlei organisaties en instanties waaronder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, collectief gezocht naar structurele oplossingen. Gedacht wordt over het verdiepen van vaarwateren, maar ook over kranswieren die het fonteinkruid moeten gaan verdringen. Dit is vooral een lange termijn oplossing waarbij je nog vraagtekens moet zetten. Voor de diepere gedeelten van vaargebieden bieden de kranswieren hoogstwaarschijnlijk geen soelaas. Verder wordt gesproken over experimenteren met waterbodems, waterplanten en duurzame visserij. Innovatie moet worden gestimuleerd.