Vliegen over het water

PRINCESS R35
BRITSE REVOLUTIE

Wat krijg je als je een exclusieve sportauto, een America’s Cup catamaran en een sportboot met elkaar kruist? De nieuwe CEO van Princess komt van McLaren. Hij plantte het sportwagen DNA in de Princess R35 en voorzag het van de nieuwste draagvleugeltechniek.





Tekst Epco Ongering

De Telegraaf VRIJ

Fotografie/ video Watersport-TV



De R35 is helemaal gemaakt van koolstofvezel (carbon), keihard en onverwoestbaar, maar kostbaar. Het jacht is fantastisch afgewerkt in de stijl van exclusieve supercars, met een blauw metallic gespoten romp en rvs-accenten. Voor het ontwerp schakelde Princess de Italiaanse designstudio van Pininfarina in, bekend van honderden briljante auto’s, maar ook van enkele supersnelle motorjachten.

Stijlelementen

De R35 is het moderne voorbeeld voor een ultramoderne, klassiek gelijnde sportboot. De hand van de Italiaanse meesters zie je terug in het oogstrelende uiterlijk, gecombineerd met hypermoderne techniek. Elke foto die je van de boot maakt is raak, onder alle hoeken is het een prachtig jacht. Bijzondere stijlelementen zijn de gedeelde ruit rondom de kuip, die perfect beschermt tegen opspattend water, maar ook de luchtstroom langs het jacht optimaliseert. De klassieke tumblehome rompvorm is herkenbaar, maar strakker gestileerd met naar binnen vallende luchtinlaten en een spoilervormig zonnebed achterop.

Het voordek is dicht, daaronder vind je een prachtig weggewerkt ankersysteem en natuurlijk een compacte kajuit. De plek om te overnachten is klein, maar fijn. De afwerking is subliem en de ruimte is voorzien van toilet, wasbak en zelfs douche.

Verder is de inrichting vooral gericht op lekker buiten loungen in de kuip, liggen op het zonnebed of genieten van de vaareigenschappen achter de enorme ruit. Dit is in de eerste plaats een jacht om mee te ‘shinen’ in streken waar de zon schijnt. De zit van de driepersoons stuurbank is geweldig. Het dashboard met de twee enorme Garmin touchscreen schermen is volledig aan te passen aan de informatiebehoefte van de bestuurder. Ook de stuurmogelijkheid op lage snelheid met de joystick is echt modern.

Olympisch kampioen

Behalve de Italiaanse designstudio is de inbreng van een andere grootheid misschien nog meer bijzonder. Voor het verbeteren van efficiency van het onderwaterschip werd Ben Ainslie geraadpleegd. Deze Britse vijfvoudig Olympisch kampioen zeilt tegenwoordig een America’s Cup-campagne met foils, draagvleugels onder de boot. Het Princess Active Foil System (AFS) van de R35 is hiervan afgeleid en ontketende een revolutie in sportbotenland, want het verbetert de grip en de waterweerstand spectaculair. Het systeem heeft twee standen: comfort (tot 30 knopen) en sport (van 30-50 knopen). Met twee automatisch instellende vleugels onder de boot wordt de boot optimaal getrimd en glijdt met veel minder weerstand door het water. Door het AFS heeft de R35 ook veel meer grip en daardoor kun je op hoge snelheid en in dikke golven extreme korte bochten draaien.



















Technische Specificaties Princess R35

Lengte: 10,89 m.

Breedte: 3,27 m.

Diepgang: 0,76 m.

Waterverplaatsing: 6500 kg

Motorisering: 2 x 430pk Volvo Penta V8 benzine.





In de motorkamer brullen twee Volvo Penta V8 benzinemotoren, 430pk elk, verbonden met hekdrives. Voor benzine is gekozen vanwege het lichte gewicht en de felle acceleratie. Onder het zonnedek is het systeem van de foils te zien. Daaronder zijn de motoren iets lastiger te bereiken, maar het gewone onderhoud is prima te doen. De aandrijving zorgt voor uitstekende bestuurbaarheid en leidt onder perfecte omstandigheden tot een top rond de 50 knopen, 90 km/u. Daarmee is het de snelste boot die Princess ooit heeft geproduceerd. Tijdens de testvaart op de Bergsche Maas stopte voor ons de teller bij 47 knopen, maar door de goede bestuurbaarheid voelt het aan als een ritje op een kanonskogel door een hogesnelheidstrein. Varend als op rails ben je altijd onder controle, zelfs als je op volle snelheid het roer 180 graden omgooit. Langzaam varen en afmeren is met de joystick een peulenschil. Maar het blijft jammer om zo’n fabelachtig jacht te moeten afmeren, hier wil je het liefst mee blijven varen. De prijslijst weerspiegelt het exclusieve imago en begint voor deze innovatieve, oogstrelende en briljant varende carbon Princess bij €770.000.


Cijfer 9,2


Constructie *****

Comfort & Ruimte *****

Afwerking *****

Ergonomie *****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit***

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Botenvergelijking

VIERMAAL
THE CAB
VIERMAAL
ANDERS

The Cab van Menken Maritiem is een eigenwijs model: geen sloep maar meer een tender ‘avant la lettre’. Op de Vinkeveense plassen varen we met vier Cab-varianten, waarvan de verschillen vooral in de afmetingen en de aandrijvingen zitten.


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Twee decennia geleden zocht ontwerper en scheepsbouwkundig ingenieur Martin de Jager inspiratie voor een nieuw model open boot bij Amerikaanse smokkelaarsboten uit de ‘roaring twenties’ van de vorige eeuw. In de tijd van Al Capone hadden bootmerken als Dart en Chris*Craft een dikke V8 benzinemotor onder het voordek om de politie te snel af te zijn. Deze zogenaamde Rum Runners werden geroemd om hun snelheid en manoeuvreerbaarheid.

Nog altijd zijn het stijliconen met kenmerkende rechte lijnen en tumblehome achterkant. Hierdoor geïnspireerd tekende Martin de Jager een tijdloos bootje dat ook nu nog als taxiboot zou kunnen dienen.

The Cab is stoer, simpel en even fraai gelijnd als de Rum Runner voorgangers. Cab’s zijn echter veel zwaarder gebouwd, wegen elk minimaal 1100 kilogram en hebben moderne aandrijvingen. De motoren en de afmetingen bepalen het verschil tussen de vier CAB versies.

De rompvorm van alle Cab’s is simpel en praktisch, het onderwaterschip bestaat uit een diepe V-knikspant met skeg. Dat maakt de boot lekker ruim, stabiel en geoptimaliseerd voor minimale waterweerstand. Dat is altijd handig, maar helemaal als je elektrisch of planerend vaart.

Conclusie

The Cab is in amper 20 jaar uitgegroeid tot een populair model. Inmiddels varen er al zo’n 250 Cab’s rond. Het zijn stoere bootjes met een tijdloze uitstraling en een karakter dat afhankelijk van de motorisering varieert tot poeslief spinnend tot gevaarlijk grommend.

Als je bedenkt wat voor watersporter je bent, kun je zelf bepalen welke Cab het beste bij je hoort. Ben je iemand voor stil en milieuvriendelijk, dan lijkt de elektrische geschikt. Ben je meer van de gezelligheid en de snelheid, dan past misschien is de XL met dikke diesel bij je.

image

The Cab

Zwaardere motorisering vind je in de ‘gewone’ Cab. Zo gewoon is ie niet, want dit is eigenlijk een standaard complete tender met alles er op en er aan. De motorisering begint bij een 29 pk Sole. Daarmee haal je een topsnelheid van 16 km/u en dus heb je voor deze boot geen vaarbewijs nodig. Deze Cab vaart probleemloos, is stabiel en degelijk.


FastCab

De snelle uitvoering van The Cab heeft dezelfde romp, maar is met een 110 pk onder de motorkist een wolf in schaapskleren. Als deze Cab stil ligt verwacht je het aan de buitenkant niet, maar als je de gashendel openzet schiet je direct door naar 45 kilometer per uur.


Cab XL

De Cab XL is een vreemde eend in de bijt. Deze uitgerekte Cab is anderhalve meter langer en 20 cm breder dan de andere Cab’s. Je kunt er met 12 man comfortabel in varen en als optie een toiletje onder het voordek krijgen. Motorisering is mogelijk van 42pk viercilinder, waarmee de boot onder de vaarbewijs plichtige grens van 20 km/u blijft tot een 280pk zescilinder. Daarmee heb je een beest van een FastCabXL die dik zestig kilometer op de teller brengt.

image
image
image
image

De RIB-lijn van Conrad Pischel heeft een exclusieve status omdat de 'opblaasboten' op veel superjachten als bijboot fungeren. In Nederland is het merk nog niet zo bekend. Hoogste tijd voor een nadere kennismaking.

Conrad Pischel is een Duitse ‘Boots- und Schiffbaumeister’ die net over de grens bij Keulen gespecialiseerd is in de bouw van opblaasboten met harde polyester bodem, de zogenaamde RIB’s.

De RIB Line bestaat uit een serie opblaasboten van 9 tot 35 voet (2,7 tot 11,5 meter). Ze zijn te herkennen aan het logo met drie seinvlaggen van de letters R, I en B. RIB is trouwens een afkorting voor Rigid Inflatable Boat, opblaasboot met harde bodem.

De uitstekende bouwkwaliteit zie je onder meer terug in de tubes van hypalon, de beste neopreensoort. Je ziet dat de boten met Duitse degelijkheid handlay-up zijn gelamineerd. Daardoor kunnen ze tegen een stootje en qua constructie scoren ze de hoogste cijfers. De kegels van de tubes zijn aan de achterzijde ingekort en ook aan de voorzijde zijn de tubes vrij plat. Op die plekken heb je geen drijfvermogen nodig en de boten worden hierdoor gemakkelijker te transporteren. Alle boten hebben nette kussens en zijn aan te passen aan de individuele wensen van de klant voor wat betreft kleuren, accessoires en indeling. Verder zijn de meeste RIB’s uit te rusten met enkele of dubbele motoren, met bimini’s, een toilet in de stuurconsole tot koelkasten en kookplaten aan toe.

Voor een gebruiksboot op ruig water is het onderwaterschip belangrijk, want dat bepaalt de vaareigenschappen. Pischel heeft een lange staat van dienst als het gaat om een bodem die snel planeren en veilig planeren door de golven mogelijk maakt. De boten zijn te elegant om als gooi- en smijtbak te gebruiken, fijner is het om gecontroleerd te genieten van het rustige vaargedrag. Watersport Magazine voer tussen het fonteinkruid op het Eemmeer met drie modellen in populaire maten, de 4.7 Premium, de 5.8 Premium en de 6.8 Premium..

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

WAT MAAKT MAXIMA SLOEP ZO POPULAIR?

Het Nederlandse sloepen en tender merk Maxima is momenteel razend populair. Een belangrijke reden voor bootkopers is de prijs. De kleinste met een 8 pk motor kost rond de 10.000 euro. Hoogste tijd voor een proefvaart en dat deden wij met de Maxima 720 Retro in Amsterdam.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.