VAARPLEZIER
BEGINT HIER

Op het water zijn is ontspanning, maar tegelijkertijd best complex. Manoeuvreren met een boot, de voorrangsregels en verkeersborden, vergt letterlijk de nodige vaardigheden van schipper en bemanning. Maar het is te leren. En dat gaan we doen met Vaarplezier. Je krijgt in deze rubriek niet alleen handige vaartips, maar we besteden ook aandacht aan bijvoorbeeld kleding, schoeisel en onderhoud. Waar moet je op letten bij de aanschaf van een reddingvest, brandblusser of een complete boot?


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Vaarplezier is bedoeld voor zowel de beginnende- als de ervaren watersporter. Zeilers, motorboot- en sloepvaarders of funsporters. Eigenlijk iedereen die zich op het water begeeft. Het is informatief en leuk om naar te kijken en natuurlijk hopen wij dat je er wat van opsteekt.

In Vaarplezier...de serie behandelt Arjen Bergijk allerlei onderwerpen die direct met het varen te maken hebben. Dus wat kom je allemaal tegen als je met een boot vaart. In de eerste aflevering (zie video) gaat Arjen in op de rol van de betonning.

We maken Vaarplezier voor jou, maar graag ook met jou! Hoe? We kunnen ons voorstellen dat je met een bepaalde vraag zit. Dat kan een praktische vraag zijn, maar ook een technische. In iedere aflevering zullen wij een kijkersvraag behandelen. Dus ... stuur een mail naar


info@watersport-tv.nl.


MARIFOON AAN BOORD

Wat zijn de spelregels?


Een marifoon is niet verplicht aan boord van een klein schip. Toch is het raadzaam om een marifoon aan boord te hebben. Zeker als je regelmatig vaart in gebieden waar ook veel beroepsvaart aanwezig is.


Als je aan boord een marifoon gebruikt of wilt gaan gebruiken, dan is registratie bij het Agentschap Telecom verplicht. Om te kunnen registreren heb je een bedieningscertificaat nodig. En die kun je aanvragen als je met succes examen hebt gedaan voor het marifoonbewijs. Er zijn drie bedieningscertificaten. Het Basiscertificaat Marifonie is bedoeld voor het gebruik van maritieme frequentieruimte op vooral de binnenwateren. Het Beperkt Certificaat Maritieme Radiocommunicatie (Marcom-B) is bedoeld voor het gebruik van maritieme frequentieruimte op de binnenwateren en vooral de kustwateren. Het Algemeen Certificaat Maritieme Radiocommunicatie (Marcom-A) is bedoeld voor gebruik van frequentieruimte op zee.

Als je geslaagd bent voor het examen, kun je bij Agentschap Telecom je bedieningscertificaat aanvragen. Het aanvraagformulier krijg je van de exameninstantie. Stuur het formulier naar Agentschap Telecom. Hier moet je ook het frequentiegebruik van jouw marifoon en andere zendapparatuur melden. Nadat je geregistreerd bent in het register, krijg je van Agentschap Telecom binnen 10 werkdagen een brief met een registratiebewijs waar uw identificatiecodes op staan. In de brief staat welke code(s) je moet programmeren in de marifoon of andere apparatuur. Als je dit hebt gedaan, kun je de marifoon aan boord gebruiken. Zorg wel dat je het bedieningscertificaat en registratiebewijs altijd bij je hebt als je gaat varen. Gebruik je een marifoon zonder dat je een bedieningscertificaat bezit, dan is de boete € 250,-. Heb je het certificaat niet aan boord, dus bij je, dan kost dit € 85,-



Hoe gebruik je een marifoon?


Let nadat je de marifoon hebt aangezet op welk kanaal die staat. De kanaalkeuze is afhankelijk van waar je vaart. Uitluisteren doe je op de binnenwateren (inclusief IJsselmeer en Wadden) op kanaal 10, en op de kustwateren op kanaal 16. Luister uit voordat je zendt. Zo voorkom je dat je ergens doorheen praat. Houd de zendknop (spreeksleutel) niet langer ingedrukt dan nodig. Houd de communicatie op kanalen voor veiligheid en navigatie altijd kort en bondig. Gebruik voor privegespreken uitsluitend de VHF-kanalen 72 en 77. Roep sluizen, bruggen, verkeerscentrales en jachthavens op met de betreffene naam omdat er binnen het marifoongebruik meerdere op hetzelfde kanaal zitten. Bij ernstig en dreigend gevaar voor schip en bemanning en je wilt onmiddellijk hulp, mag je het noodsein ‘Mayday’ gebruiken. Gebruik in een dergelijk geval voor een juiste positiemelding de vier W’s: Wie ben je (scheepsnaam)?,wat ben je (type schip)?, waar ben je (duidelijke positie) en waarheen vaar je?

Het is van belang dat je de juiste gespreksdiscipline hanteert bij het gebruik van je marifoon.

Roep de naam van degene die je op wilt roepen. (Max 3 maal). Zeg dan wie jij bent. Hier de (naam schip). Sluit je oproep af met OVER. De opgeroepende reageert vervolgens: hier (bijvoorbeeld havendienst). Zegt u het maar...over. Geef je boodschap en sluit af met over. Bij einde gesprek zeg je UIT.


Vast aan het land


Veel duidelijker kan de functie van landvasten niet worden omschreven. Met deze lijn leg je een boot vast aan het land. Een landvast kan in principe elk touw zijn.


Een belangrijke voorwaarde voor een landvast is dat die sterk genoeg is voor je boot. Hoe weet je dit nu? De meest gebruikte parameter om de diameter van de lijn te bepalen is de lengte van je schip. Waarbij het verstandig is om iets ruimere marge te nemen met het oog op extra windvang en de ligplaats. Ligt je boot beschut of vol in de wind.

Voor een boot van rond de 8 meter is 12 millimeter over het algemeen een goede diameter.

Vervolgens is belangrijk bij de keuze van een landvast... de breeksterkte en rek. Veelal zijn lijnen sterker dan de opgegeven breeksterkte. En dat is goed om te weten,want door veroudering neemt de sterkte gedeeltelijk af.

Lijnen die opvallend rekken, wekken de indruk minder sterk te zijn. Terwijl rek juist prettig kan zijn, omdat daarmee krachtpieken worden gedempt... opgevangen. Je ziet dat ook bij elastiek. Een touw zonder rek zal grote schokken geven op de kikker of bolder op de boot, en kan hierdoor constructieve beschadigingen geven.

Landvasten zijn er in allerlei materialen. Populair zijn de polypropyleen lijnen die goedkoop in aanschaf zijn, maar snel hun soepelheid veriezen. Deze lijnen zijn minder goed bestand tegen UV-straling en worden daardoor stug en hard. In aanschaf iets duurder zijn de polyster landvasten, maar daartegenover staat dat ze soepeler blijven en ook op langere termijn prettig in de hand zijn.


Constructie

De slijtvastheid van een lijn hangt niet alleen af van het gebruikte materiaal, maar ook van de constructie. Zo zijn er geslagen en gevlochten landvasten. Een geslagen landvast bestaat uit meerdere in elkaar gedraaide strengen en een gevlochten landvast bestaat uit een kernlijn met daaromheen een gevlochten lijn. Een gevlochten lijn is iets minder gevoelig voor beschadigingen en rekt wat meer dan een geslagen lijn.


Een stelregel voor de lengte van landvasten wordt veelal anderhalf maal de scheepslengte gehanteerd. Een wat langer landvast biedt een bredere inzetbaarheid.

Online VAARCURSUS

We horen het met regelmaat. Nieuwe watersporters die in een opwelling een boot hebben gekocht, zonder enige vaarervaring. Na oplevering van de boot, slaat de paniek toe, want hoe vaar je de haven uit, leg je aan etc. Stuurmanskunsten is een online vaarcursus waarbij instructeur Ronald Zweerman stap voor stap allerlei onderwerpen behandelt en praktische tips geeft.

In de eerste aflevering van onze online vaarcursus vertelt instructeur Ronald Zweerman over de werking van de motor. Wat moet je controleren voor de afvaart, hoe start je de motor, welke veiligheidsmiddelen moet je aan boord hebben en hoe vaar je voor de eerste keer de haven uit.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Ronald gaat met Watersport-TV presentatrice Shannon het water op om te ervaren wat de draaicirkel van de boot is. Vervolgens doet Shannon een stopoefening en vaart ze voor het eerst achteruit.


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.
This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Het is tijd om met de boot te keren in een nauw vaarwater. Maar eerst krijgt Shannon van instructeur Ronald Zweerman een mini-cursus knopen.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

In de vierde aflevering leert presentatrice Shannon hoe zij kan aanleggen en een box in- en uit kan varen.