MEER VRIJHEID MET
ZONNEPANELEN

Je ziet ze niet alleen op de daken van huizen, maar ook aan boord van boten steeds vaker: zonnepanelen. Groot voordeel van zonnepanelen is dat je niet meer afhankelijk bent van walstroom en langer van je vrijheid van op het water zijn, kunt genieten. De eerste vraag die je jezelf moet stellen voordat je tot aanschaf overgaat: welk paneel past het beste bij het energieverbruik aan boord.


Zonnepanelen zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten en uitvoeringen. Naast de standaard glaspanelen zijn er flexibele panelen die speciaal ontwikkeld zijn voor het gebruik aan boord. Ze zijn niet alleen flexibel, maar ook bijzonder licht en je kunt ze bijna overal monteren.

Het gemiddeld energieverbruik vormt de hamvraag bij de aanschaf van zonnepanelen. Je kunt dit berekenen door van alle apparaten aan boord het stroomverbruik bij elkaar op te tellen. Het vermogen van apparaten wordt doorgaans in watts (W) aangegeven. Een watt (W) is gelijk aan één ampère (A) vermenigvuldigd door voltage (V). Het voltage (V) hangt af van het systeem waar je de apparaten op aansluit en is vaak 12V of 24V in boten. Door het vermogen (watts) bij een 12V systeem te delen door 12 of bij een 24V systeem door 24, weet je hoeveel stroom (ampère) het bewuste apparaat verbruikt van de accu. Vervolgens vermenigvuldig je het aantal ampère met het aantal uur dat het apparaat per dag aanstaat om op de hoeveelheid ampère-uren (Ah) te komen. Dit is de eenheid waarin de capaciteit van accu's wordt weergegeven.

Foutieve veronderstelling


Het is een foutieve veronderstelling dat de hoeveelheid back-up vermogen wordt bepaald door de grootte en het aantal zonnepanelen dat men aan boord heeft. Dit wordt namelijk bepaald door het aantal accu's en de capaciteit van de accu's. Het aantal zonnepanelen is wel van invloed op de snelheid waarmee de accu's worden opgeladen.

Belangrijk is dus de accu capaciteit. Om diepe ontlading te voorkomen, dit zorgt voor een langere levensduur, is bij de berekening het advies om het gemiddeld energieverbruik drie tot vier maal te nemen.

Als je weet hoe groot je accu capaciteit moet zijn, is de volgende vraag: hoe snel wil je dat de zonnepanelen de accu(s) weer vol laden. Dat is een persoonlijke vraag en hangt sterk af van je vaargedrag en wensen. Ga je hooguit een weekend met je boot weg en heeft het zonnepaneel doordeweeks voldoende tijd om de accu's te laden voor het volgende vaartripje? Hoeveel uur vaar je per dag op de motor en is dat voldoende om de accu's op te laden? Lig je graag ergens voor anker of op een plek zonder walstroom? Wil je in je energievoorziening zelfvoorzienend zijn?

Aanschaf

Als je alle bovenstaande vragen voor jezelf hebt beantwoord, dan is de volgende stap de aanschaf. Veel merken bieden complete sets die bestaan uit een of meerdere panelen, een laadregelaar en de benodigde bekabeling. De laadregelaar zorgt ervoor dat de laadstroom niet te hoog wordt en er een te grote belasting op de accu ontstaat. Met andere woorden, deze zijn afgestemd op het vermogen van de zonnepanelen.


Plaatsbepali
ng
Om het meeste rendement uit zonnepanelen te halen is de plaats waar ze aan boord geplaatst worden, belangrijk. Op motorboten is dat vaak op het dek of dak van de kajuit. Bij zeilboten aan dek of aan de reling of op de bimini
/ sprayhood.

INSTALLATIE & ONDERHOUD

De meeste aanbieders geven een uitgebreide beschrijving om zonnepanelen zelf te installeren. Uiteraard kun je dit ook laten doen door een specialist. Een zonne-energie systeem is in principe vrij van onderhoud. Af en toe schoonspoelen met water is wel verstandig. Een schoon zonnepaneel levert tot wel 30 procent meer energie op. Bij zonnepanelen op huizen is het rendement en de terugverdientijd een belangrijk aanschaf/ en verkoop argument. Wie voor zonnepanelen aan boord kiest, kiest vooral voor vrijheid. Deze reportage kwam mede tot stand via Asa Boot Electro en Yacht Fit.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Productnieuws

De Oud Huijzer 570 Tender bestaat al langer, maar heeft een facelift gehad met ondermeer een nieuwe spiegel die veel weg heeft van het kontje van een VW Kever. We hebben de tender onlangs getest.

Klik op onderstaande button om de test te bekijken.

WhisperPower introduceert veilige Lithium Ion accu als vervanging voor de loodzuuraccu.


Met de introductie van de Ion Power Basic, een veilige Lithium Ion accu, samengesteld op basis van Lithium, IJzer en Fosfaat cellen (LiFePO4), is volgens WhisperPower een nieuw tijdperk aangebroken. De Ion Power Basic is een duurzaam alternatief voor de conventionele loodzuuraccu. De hogere initiële investering wordt ruimschoots gecompenseerd door de vele voordelen van de Lithium Ion accu in vergelijking tot de loodzuuraccu. Zo is de levensduur 3 x langer, is de accu 50% lichter en compacter, kan er 100% i.p.v. 30 tot 50% van de accucapaciteit benut worden, is het capaciteitsverlies in koude omgevingen minimaal, is de accu eenvoudig in elke positie en ruimte te plaatsen en kan de accu met behulp van het geïntegreerde Battery Management System (BMS) extreem snel en efficiënt worden geladen. Daarbij is de uitgangsspanning constant en stabiel en het piekvermogen hoog ook als de accu deels of bijna geheel ontladen is (vlakke laad- ontlaadcurve).

Andere eigenschappen zijn dat de accu onderhoudsvrij is en niet continu aan een (druppel)lader aangesloten hoeft te worden als de accu tijdelijk niet gebruikt wordt.


LAADSYSTEEM

Celbalancering oftewel de BMS, die ervoor zorgt dat de cellen onderling in de accu de juiste spanning krijgen, is geïntegreerd in de accu. De verbruikers en het laadsysteem kunnen direct aan de polen aangesloten worden. Wenselijk is wel om een afschakelrelais te plaatsen tussen de accu en de verbruikers om te diepe ontlading te voorkomen. Een bi-stabiel relais wordt als optie aangeboden evenals een laadsysteem. Dat kan zijn een WhisperPower acculader, een WhisperSolar paneel of een dynamo. De Ion Power Basic kan het beste geladen worden met een constante spanning tot 100% volledige lading. Ook een energiemonitor, de WBM, is als optie leverbaar.


ONDERWATER WERELD IN BEELD


Met de Element™ CHIRP sonar/GPS Series gemaakt voor vissers die optimaal willen presteren, levert Raymarine de scherpste beelden van de onderwaterwereld dankzij HyperVisionTM 1,2 MHz hoge resolutie sonartechnologie.


HyperVision-technologie tilt DownVision, SideVision en Raymarine RealVision 3D sonar naar het volgende niveau van precisiebeeldvorming en visidentificatie met scherpe en gedetailleerde beelden van structuren, vegetatie en vissen via één all-in-one transducer.

Alle Element-modellen — 7”, 9” en 12” — zijn voorzien van een ingebouwde quadcoreprocessor, die het razendsnel hertekenen van kaarten, vloeiende RealVision 3D-beelden en een snelle respons onderweg mogelijk maakt.

Dankzij de eenvoudige bediening in combinatie met Raymarine’s nieuwe LightHouse Sport-besturingssysteem hebben vissers meer tijd om hun aandacht op de vissen te richten dan op de instructiehandleiding. Met de grote waypoint-knop markeren vissers hun favoriete vislocaties. Ook kunnen ze hun eigen bathymetrische kaarten in HD maken via de nieuwe Element RealBathy™ -generator voor real-time sonarkaarten.

Element is nu verkrijgbaar bij Raymarine-dealers en -verkooppunten. Adviesprijzen beginnen bij € 720,00.


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Een elektrische aandrijving zorgt voor de voorstuwing van de Wheeebo. Yanmar introduceert dit nieuwe fun-artikel met het idee dat iedereen het plezier van het op het water zijn, moet kunnen ervaren. Laagdrempelig is de Wheeebo zeker. Je gaat er op staan, drukt op de afstandsbedienig en door je lichaamsbewegingen stuur je het ronde board over het water.

FINSE BARBEQUE OPLOSSING

Mercury Marine werkt samen met Kuuma-barbeques en biedt een volledig assortiment gasbarbecues en -accessoires aan.
Kuuma-barbecues zijn gemaakt van duurzaam, corrosiebestendig roestvrij staal en zijn ontworpen voor het veeleisende zeemilieu. De Finse naam Kuuma kan worden vertaald als ‘HEET’ – een passend merk voor dit premium assortiment barbecueroosters
.

Drie modellen

De gasbarbecues zijn verkrijgbaar in drie modellen: Stow N Go 125, Stow N Go 160 en Stow N Go 160 met thermometer en ontsteker.

Ontworpen voor eenmalige propaan/butaan-gasflessen onder hoge druk van het merk Campingaz® Easy Clic® CV300/CV470 Plus voor een eenvoudige, veilige en milieuvriendelijke versie. De barbecues kunnen op verschillende manieren veilig worden gemonteerd. Bevestig de barbecue met een Garelick-snelkoppelingsvoet op het dok, het dek of het zwemplatform. Gebruik gelijk welke hengelhoudersteun als grillhouder. Of monteer de barbecue rechtstreeks op de rail van de boot, in elke gewenste hoek. De verschillende montage-opties bieden de gebruiker heel wat grillmogelijkheden. Dankzij de geïntegreerde vouwpoten kan de barbecue ook simpelweg op een vlakke ondergrond worden gebruikt, tijdens kampeeruitstapjes of in de tuin en op het terras.