STEIGERPRAAT
Alles waarover wordt gesproken...

Vroeger had bijna iedere haven wel een winkel waar je terecht kon voor een lijntje, harpje of pot verf. De bootbezitter kiest zijn koers steeds vaker online. Al dan niet gedwongen...

"Een watersportwinkel is als een snoepwinkel voor mij," vertelt Dirk de Vries. Op het voordek van zijn zeiljacht is hij bezig met de montage van een beugel voor zijn zojuist aangeschafte fokkeboom. "De boom heb ik wel via internet gekocht om de simpele reden dat die 100 euro goedkoper was dan in de winkel. Daarnaast had ik er geen haast mee. Maar het liefst koop ik de spullen voor mijn boot nog steeds in een winkel. Ik wil graag eerst zien, voordat ik wat koop. Voor zeilkleding of schoenen geldt dit helemaal. Dat is toch prettiger als je kunt passen."

Ad Hartog doet al het onderhoud aan zijn motorboot zelf. Hij heeft zijn adresjes waar hij zijn spullen koopt en bijna altijd is dat in een watersportwinkel. ''Een goed advies is voor mij belangrijk en daarvoor moet je toch naar de specialisten. Online koop ik zelden of ik moet naar een specifiek artikel op zoek zijn dat in Nederland niet verkrijgbaar is. Recent heb ik wat onderhoudsmiddelen voor de motor van onze boot gekocht. Ook die heb ik bij de vakman gehaald.''

''Voor onze sloep ben ik op zoek een bimini en zwemtrap. Online ben ik mij nu aan oriënteren wat er allemaal te koop is, maar uiteindelijk ga ik toch naar een watersportwinkel om de spullen te kopen,'' vertelt Martien Janse vanachter het stuurwiel van zijn sloep. ''Zo'n bimini wil ik wel zien of het past bij onze boot. Via een afbeelding op een website kun je dat toch nooit helemaal goed zien. Mijn laatste aankoop is een wetsuit geweest omdat ik wil meedoen met de zeilwedstrijden op onze vereniging. Het is wel steeds lastiger om een watersportwinkel te vinden. De laatste aan ons vaarwater is onlangs gesloten.''

SKS KAMPIOENSCHAP

De strijd om het SKS kampioenschap 2019 zal vanaf zaterdag 27 juli weer losbarsten. De traditie van het wedstrijdzeilen met skûtsjes hoort bij Fryslân.De snelheid en de behendigheid waarmee onze skûtsjes zowel op de nauwe vaarten rond Grou, De Veenhoop en Earnewâld als op het ruime water van de Snitser Mar en het IJsselmeer uit de voeten kunnen, toont het vakmanschap van de huidige schippers en hun bemanningen.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

WEDSTRIJDSCHEMA

Alle wedstrijden beginnen om 14.00 uur.

Datum en wedstrijdplaats: Zaterdag 27 juli Grou, maandag 29 juli De Veenhoop, dinsdag 30 juli Earnewâld, woensdag 31 juli Terherne, donderdag 1 augustus Langweer, vrijdag 2 augustus Elahuizen, zaterdag 3 augustus Stavoren, maandag 5 augustus Woudsend, woensdag 7 en donderdag 8 augustus Lemmer en vrijdag 9 augustus Sneek.



MUZIKANT IN EEN NOTENDOP

Hij noemt zichzelf watermuzikant en wie regelmatig op of aan het water zit, is Reinier Sijpkens vast wel eens tegengekomen. Al ruim 25 jaar dobbert hij met zijn bootje, met de toepasselijke naam: De Notendop' door binnen-en buitenland. Vanuit zijn zelf ontworpen bootje dat is voorzien van een mini-orgel, zorgt hij bij allerlei gelegenheden voor de muzikale noot. ''Tijdens een waterconcert probeer ik de mensen zo persoonlijk mogelijk toe te spelen en meestal mondt het waterconcert uit in een happening waar alles en iedereen bij betrokken wordt,'' aldus de muzikant die naast zijn orgel meerdere blaasinstrumenten bespeelt.

HONDEN AAN BOORD

SIMEON TIENPONT HAALT BAKZEIL

Het is DutchSail, het Nederlandse America’s Cup-syndicaat, niet gelukt om voldoende geld bijeen te brengen voor deelname. Op 1 juli was de onverbiddelijke do-or-die deadline. Simeon Tienpont moest, zoals verwacht, met tegenzin en teleurgesteld bakzeil halen. Over hoeveel geld er al binnen was of toegezegd en hoeveel er uiteindelijk nog ontbrak, is niets bekend. De tweevoudig Cup-winnaar en animator van de Nederlandse campagne wil zich nu richten op de volgende editie van de America's Cup.


STEWARDS OP DE SLUIS

Rijkswaterstaat zet in de zomerperiode weer op drukke sluizen stewards in. Deze 'Stewards op de Sluizen' gaan watersporters helpen bij het afmeren en bij het kiezen van de plaats in de sluiskolk.
Met mooi weer neemt de drukte op de vaarwegen toe. Dat vraagt om extra oplettendheid. Van zowel de beroeps- als recreatieschipper. Vooral bij sluizen. Grote vrachtschepen en kleine plezierjachten moeten hier samen manoeuvreren in een beperkte ruimte. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties en lange wachttijd
en.

Foto Rijkswaterstaat


“Zolang Dickie iets samen met mij kon doen, het maakte niet uit wat, was ze gelukkig.”


Tien jaar geleden werden Trudie Rutten en haar man Jan de trotse eigenaren van een Linssen motorjacht. Met dit schip werden allerlei vaartochten gemaakt: van de Wadden, Noordzee tot de Oostzee. Het stel werd hierbij vergezeld door hun Drentsche Patrijshond Dickie. Op 4 mei 2019, een week na een drieweekse vaartocht, overleed het beste vaarmaatje van Trudie en Jan.

Column Trudie Rutten

De hond is onze oudste dierlijke kameraad en dat zie je ook terug op het water. Als je net als ik van honden houdt, is het vanzelfsprekend dat je maatje meegaat aan boord. Tegen elkaar aanzittend op het voordek, ik uitkijkend over het water terwijl zij nieuwe geuren opsnuift. Daar waar de boot ons brengt, al wandelend nieuwe plekken ontdekken. Haar snuit hoopvol kijkend door de patrijspoort terwijl ik in het kombuis het eten bereid. En bovenal haar enthousiasme als we ons klaarmaken om naar de boot te gaan. Wij zijn niet de enigen die de hond meenemen en er zo over denken! Naar schatting heeft één op de drie boten één of meerdere viervoeters aan boord.

Inspiratiebron

Om van een hond een gelukkige scheepshond te maken ontkom je niet aan bepaalde belangrijke aspecten zoals: de bereidheid om jezelf in te leven in de belevingswereld van de hond, begeleiding / training en het nemen van veiligheidsvoorzorgen. Dat ondervonden wij toen Dickie als 2-jarige energieke, jonge jachthond met ons meeging aan boord. Ik vond het een uitdaging om het voor haar, maar ook voor ons zo prettig en veilig mogelijk te maken. De handigheid en creativiteit van Jan en mijn kennis als hondengedragstherapeut kwamen hierbij goed van pas. Zolang Dickie iets samen met mij kon doen, het maakte niet uit wat, was ze gelukkig. Voor de camera poseren was een geliefde bezigheid, maar ook zwemvesten en loopplanken uittesten. Mijn opgedane kennis schreef ik in mijn boeken 'Honden aan boord' en Dickie werd het icoon van de gelijknamige community hondenaanboord.nl

Onze laatste vaarreis samen

Onze drieweekse vaarreis in april hadden we goed voorbereid voor ons bijna 13 jaar oude en slecht ter been zijnde maatje. Naast pijnmedicatie en ondersteunende supplementen zorgden we, omdat Dickie geen trappen meer kon lopen, voor een extra loopplank over de kajuittrap, maakten we steeds gebruik van het hondenfietskarretje zodat ze uitgerust van het strand kon genieten i.p.v. daar uitgeput te moeten neerploffen. Ook namen we een warm kleedje mee naar de restaurants zodat ze zacht kon liggen.

In de 3e week, op een zonnige 1e paasdag staken we het Wad van Ameland naar Terschelling over. Ik zat op mijn favoriete plek op het voordek en spotte zeehonden op de plaat. Dickie was de hele reis niet bij me komen zitten, zoals gewoonlijk altijd deed. Maar plotseling was ze daar! Nog een keer samen genieten, ik van de rust en schoonheid van het Wad en zij van de luchtjes die altijd haar neus in beweging zette.

Ik ben verdrietig dat ik haar moet missen, toch kijk ik terug op een mooi begin van het vaarseizoen. Deze laatste reis zal voor altijd een herinnering aan mijn dierbare scheepsmaatje zijn.


Trudie Rutten is hondengedragsdeskundige en auteur. Geïnspireerd door Dickie (+ 2019) en Stella

(+ 2013) schreef ze de boeken ''Honden aan boord' en 'De beste maatjes op het Water'.

DRIE KILOMETER BOTEN AAN STEIGERS HISWA TE WATER
Van rubberboot tot superjacht


Meer dan 300 boten met een totale lengte van zo'n drie kilometer zullen van 4 tot en met 8 september tijdens de HISWA te Water te bewonderen zijn in de Bataviahaven in Lelystad. Hiermee is het aanbod aan boten maar liefst 12 procent groter dan de afgelopen editie. De HISWA te water is hard op weg om uit te groeien tot de belangrijkste Noord Europese In-Water Boatshow.

Met nog twee maanden voor de boeg zijn de voorbereidingen voor de HISWA te water in volle gang. In overleg met de exposanten heeft de organisatie de inrichting van de Bataviahaven verder geoptimaliseerd. Door de schepen met de spiegel oftewel achterzijde naar de kade/steigers te leggen is sprake van total view. Veel exposanten zullen hun primeurs aan exclusieve drijvende paviljoens presenteren. Exposanten die hebben gekozen voor een merken paviljoen zijn Isloep, Interboat, Hanze, Aquatec, Prins Watersport, Mercury, Honda, Suzuki, Nimbus, Yamaha, SeaFury, Boot aan Stroom, Lengers, Saffier, Najad en Rapsody.

Nieuw is de Golden Boulevard, waar de grotere exclusieve jachten van 15 meter en langer, te bewonderen zullen zijn. Het neusje van de zalm met exclusieve schepen van merken als Princess, Fairline, Holterman, Zeelander, Contest, Sturier, Prestige Bluegame, Sacs, Mulder, De Valk, Wajer en Steeler.

De gemiddelde bootlengte tijdens de 36ste HISWA te water bedraagt 9.98 meter. Met een lengte van 25 meter is de Princess 75Y de langste, een RIB(je) van 2.5 meter de kleinste. Uiteraard zijn alle segmenten vertegenwoordigd: van hout, polyester tot staal en van zeil- en motorjachten, tenders tot sloepen.

Elektrisch varen is binnen de watersport een actueel onderwerp waar de organisatie van de HISWA te water uiteraard graag een platform voor biedt. Dit gebeurt op het zogenaamde Boot aan Stroom Paviljoen waar bezoekers voor alle vragen over elektrisch varen terecht kunnen. Allerlei vormen van aandrijvingen zijn te zien. Zowel voor langzaam- als snel varend. De Stille Boot coördineert het totale programma. En als u denkt dat elektrisch varen alleen voor sloepen is, dan heeft u het mis. Ook voor bijvoorbeeld zeilboten zijn er interessante opties.


STERKE GROEI IN OPEN BOTEN VERKOOP

”Het aantal motorjachten dat in 2018 een nieuwe eigenaar vond, nam met 16% toe ten opzichte van 2017”, zo meldt Arthur von Barnau Sythoff, secretaris bij NBMS. ”Opvallend is ook de zeer sterke groei van het aantal verkochte open boten: een stijging van 67% ten opzichte van 2017. De goede zomer van 2018 samen met het toegenomen consumentenvertrouwen heeft hier zeker aan bijgedragen."

Het jaar 2018 liet verder een dalende verkooptijd zien. Stond een motorjacht in 2017 nog 352 dagen te koop, in 2018 liep dat terug tot 320 dagen. Ook zeiljachten wisselden sneller van eigenaar, in 2017 duurde het 291 dagen en in 2018 waren 282 dagen nodig voor een koper gevonden was. Von Barnau Sythoff: ”Al met al hebben we een goed 2018 achter de rug. Verkoopaantallen stegen, prijzen stabiliseerden en boten werden sneller verkocht”.

VICTORIE SAIL IN ALKMAAR

Eind juli 2019 verwelkomt Alkmaar een unieke collectie van 200 historische binnenschepen, die voor een prachtig spektakel op het water gaan zorgen. De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB), de grootste belangenvereniging voor varend erfgoed ter wereld is erin geslaagd de vloot naar Alkmaar te halen.
Van donderdag 25 juli met de intocht van de schepen tot en met maandag 29 juli met de uittocht is het een feest van zien, ervaren en genieten rondom het Noordhollands Kanaal en de binnenstad van Alkmaar.
De kern is de combinatie van het bezoek van 200 historische bedrijfsvaartuigen en het feit dat 200 jaar geleden (in 1819) begonnen is met het graven van het Noordhollands Kanaa
l.

REEVEDIEP

Nieuwe vaarverbinding tussen

Randmeren en Gelderse IJssel


Tussen de IJssel bij Kampen en het Drontermeer is sinds 18 april een nieuwe vaarverbinding beschikbaar. Door deze 'bypass' ontstaat een veel kortere vaarroute van 6 kilometer tussen Kampen en Elburg.

Het Reevediep is de nieuwe waterverbinding tussen de Gelderse IJssel en het Drontermeer. Deze hoogwatergeul is bedoeld om in extreme omstandigheden hoogwater van de IJssel te kunnen afvoeren via het Drontermeer en het Vossemeer, naar het IJsselmeer. De waterverbinding kan ook gebruikt worden door de recreatievaart.
Op het Reevediep kom je 3 bruggen en een sluis tegen. Naast de bestaande bruggen, namelijk de spoorbrug en de verkeersbrug over de N50 die voortaan Reevediepbrug heet, is een nieuwe brug gebouwd, genaamd 'Nieuwedijkbrug'.

Om het Reevediep te verlaten en de IJssel weer op te gaan, ga je door de recreatiesluis “'Scheeresluis'. Technisch gezien is dit voor de recreatievaart een prima bevaarbare vaargeul die ook een tijdsbesparing oplevert. Een echte meerwaarde is dat deze vaargeul door een prachtig natuurgebied meandert. Voorbij de Scheeresluis aan de IJsselzijde is een mooie aanlegsteiger waar 2 x 24 uur afgemeerd mag worden. Zowel Kampen als Elburg verwachten dit vaarseizoen meer recreatievaart, iets wat we ons goed kunnen voorstellen.


De bedieningstijden voor de Scheeresluis zijn: Maandag tot en met zaterdag: van 08.00 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 19.00 uur. Zon- en feestdagen: van 09.00 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 19.00 uur.