3 TENDERS op een rij
VanVossen 700 Sport, Rapsody & Intender 780

Het leuke van boten is dat ze bijna allemaal uniek en onvergelijkbaar zijn. Toch hebben we de stoute schoenen aangetrokken en drie tenders voor je op een rij gezet en met elkaar vergeleken. De VanVossen 700 sport, de Rapsody en Intender 780. Met alle plussen en minnen zoals prijs; uitstraling en wederverkoopwaarde.

In Nederland mag je maar op weinig plaatsen onbekommerd snelvaren.

Tenders zijn meestal gemaakt van polyester: sterk, goedkoop, duurzaam en licht. Maar het is eigenlijk alleen geschikt voor grotere aantallen. Tegenwoordig is aluminium als bouwmateriaal in. IJzersterk en licht en heeft als voordeel dat je een model gemakkelijk kunt aanpassen. De nadelen van aluminium zijn nogal technisch: het materiaal is niet zo thermostabiel. Het neemt dus snel de temperatuur van de omgeving aan. In de winter voelt het koud aan en in de zomer heet. Door de afkoeling kan de lucht in de boot minder vocht bevatten en dat slaat neer in de vorm van condens, veelal op bedrading en elektrische schakelingen. Dan is er nog een probleem met elektrolyse, aluminium wordt in een omgeving met andere metalen snel ‘opgegeten’, tenzij de boot goed wordt geïsoleerd. Massavrij gemaakt, zogezegd. Als dit goed gebeurt heb je nergens last van.


Motor

Tot voor kort kregen tenders eigenlijk altijd een diesel onder de centrale motorkist.Tegenwoordig is dat niet meer zo vanzelfsprekend.

Buitenboordmotoren zijn licht en gemakkelijk te onderhouden, vaak stiller en veel goedkoper. Bovendien kun je door te sturen met de motor een dure roerinstallatie ontlopen. Nadelen zijn er ook. Langs het water kun je niet meer op veel plekken benzine tanken. En je hebt al het gewicht achterin de boot. Dat heeft, als je dan ook nog met twee man achterin zit, vaak een negatief effect op het vaargedrag. Twee van de drie geteste tenders hadden inboard diesels. De derde was uitgevoerd met een buitenboordmotor. Voordeel is dat je benzine buitenboordmotoren zonder al te grote ingrepen door een elektrische aandrijving kunt laten vervangen. In sommige gebieden, zoals Amsterdam, wordt dit vanaf 2025 wettelijk vereist.


Snelheid

In Nederland mag je maar op weinig plaatsen onbekommerd snelvaren. Toch is het wel fijn als je aan het eind van de dag een beetje kunt opschieten omdat het dreigt te gaan regelen of vanwege dreinende kinderen. De langzaamste boot in onze test ging 20 kilometer per uur.

Snel genoeg voor het hierboven beschreven scenario en bovendien heb je geen vaarbewijs nodig. De snelste geteste tender haalt 55 km/u. Dat maakt fun achter de boot en bijvoorbeeld wakeboarden mogelijk. Een vaarbewijs is dan verplicht en dat geldt voor alle boten sneller dan 20 km/u.


Prijs

De goedkoopste boot in onze test is de aluminium VanVossen. Maar schijn bedriegt. De boot wordt standaard zonder motor aangeboden en dan win je het al snel. In de geteste uitvoering kwam de VanVossen Tender 700 Sport met 100 pk Honda uit op € 63.000 en dat is net iets duurder dan de Intender 780, die met

een 27 pk diesel begint met een prijs van € 51.000 en getest met 42 pk uitkomt op € 60.000. Het duurst was de Rapsody tender. Die kost € 149.000, is voorzien van een dikke 220 pk diesel, heeft overnachtingsmogelijkheid en is bovendien extreem luxe afgewerkt. Overigens is het uitrustingsniveau nogal verschillend. De Rapsody en de Intender zijn vrij compleet, terwijl de basisprijs bij VanVossen bijna wordt verdubbeld als alle ‘normale’ opties als motor, kussens, buiskap, vlaggenstok en boegschroef worden meegerekend. Let dus altijd op wat er in de standaarduitvoering is inbegrepen.




Conclusie
Alle drie geteste tenders zijn goede boten, waarvan de eigenaren veel plezier kunnen hebben. Ze hebben allemaal goede vaareigenschappen, zijn degelijk gebouwd en hebben een prijs die redelijk in overeenstemming is met de kwaliteit. Toch is er een winnaar. De Intender 780 is een echte doorontwikkelde, waardevaste allemansvriend die zeker bij vrijwel iedere watersporter in de smaak zal vallen. Maar ook al liggen de prijzen ver uiteen, de uiteindelijke scoreverschillen zijn erg k
lein.

Ondanks dat verkopers je anders willen doen geloven, koop je een boot meestal niet voor het leven. Na een tijdje wil je groter of juist kleiner, sneller of zuiniger, of misschien wel helemaal stoppen met varen. Dan is het fijn als een boot gemakkelijk te verkopen is. Dat lukt het best bij goed onderhouden boten van populaire merken die bekend staan om hun kwaliteit. In dat kader scoort de Intender hoog. Sommige Interboat-bezitters ruilen na een paar jaar hun boot weer voor het aankoopbedrag weer in. Ook de VanVossen is populair, al is dit vooral een echte trendy boot. De klassiekere Rapsody zal wel een redelijke verkoopwaarde behouden, maar in dit prijssegment bevinden zich minder potentiele kopers.

Comfort

Het begrip comfort dekt vele ladingen. De een vindt toilet aan boord belangrijk, de ander is tuk op strak sturen of een usb stopcontactje voor het opladen van de telefoon. Feit is dat je van een dagboot mag verwachten dat je er een dag lang goed in kunt zitten, dat deze stabiel is en dat je er belangrijke zaken onder handbereik kunt bewaren.

Op deze aspecten scoren de polyester boten het best. Een laatste aspect is de waauw factor. Maakt de tender de tongen los, vinden mensen de boot mooi, aantrekkelijk, bijzonder of juist saai? Niet iedereen wil een opvallende boot, maar we willen wel allemaal een boot die door veel mensen mooi wordt gevonden. Het is moeilijk om daar een eerlijke beoordeling van te geven, maar we hebben een persoonlijke score bepaald. Voor wat het waard is.

Eindcijfer

Uiteindelijk hebben we alle scores meegenomen in een eindcijfer. Goed om te weten is dat we niet alle items even zwaar hebben laten meewegen. Zo tellen de vaareigenschappen en de constructie veel zwaarder dan de afwerking en de ergonomie. Prijs-kwaliteit is natuurlijk wel weer een zwaarwegend item en onze persoonlijke waauw factor telt eigenlijk minimaal mee. Die zal bij eigenaren vaak hoger uitkomen dan bij professionele boottesters. Die leggen ze altijd tegen de meetlat van wat ze eerder hebben gezien.